ONDERSTROOMMONITOR
Met de Onderstroommonitor houd je een vinger aan de pols van de Onderstromen in de samenleving: Wat speelt er ècht deep down in de belevingswereld van grote groepen Nederlanders? Welke marktveranderingen, disrupties, maatschappelijke onrust of stille revoluties kan dat voortbrengen? En hoe kun je daar als organisatie op inspelen?
ONDERSTROMEN
Onderstromen zijn sterke gemeenschappelijke behoeften bij hele grote groepen in onze samenleving. Daar zijn er nogal wat van, zo blijkt uit ons continu Onderstroomonderzoek. Of het nou gaat over supermarkten, verzekeringen of gezondheidszorg; iedere keer blijkt dat een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking eigenlijk een systeemwijziging wil. Er is niet voor niets sprake van een langdurig en groeiend institutioneel wantrouwen. Onder bijna alle grote domeinen in onze samenleving stroomt een onderstroom van onrust.
WAAROM DEZE MONITOR
Één. Omdat veel organisaties moeite hebben deze 'sleeping giants' in onze samenleving te zien. Vaak is er sprake van grote passie voor het eigen vakgebied waardoor het breed naar buiten kijken geen vanzelfsprekendheid is. Tel daar een streven naar operational excellence bij op en je hebt al snel een perfect lopende organisatie, die echter weinig oog heeft voor wat er in de samenleving broeit of bloeit. Maar voor strategische wendbaarheid, om adequaat te kunnen reageren op grote veranderingen in je doelgroep, heb je juist een brede blik naar buiten nodig. Breder dan alleen je eigen domein of markt. Want in die breedheid zie je de dwarsverbanden en door die dwarsverbanden kun je scenario’s zien en voorspellingen doen. Die brede blik naar buiten, is wat de Onderstroommonitor biedt.
Twee. Omdat er heel weinig ècht goed Onderstroomonderzoek wordt gedaan. Je kunt voor een bredere blik naar buiten niet alleen vertrouwen op bestaand onderzoek en wat media daarover schrijven. Het meeste markt- en zelfs wetenschappelijk onderzoek blijft qua doelstelling en vraagstelling binnen de bestaande kaders van de samenleving en is in die zin vaak zelfbevestigend. Dat is geen conspiracy, maar een gebrek aan breder, dieper en hoger kijken dan je neus lang is. In die zin zijn we behoorlijk kritisch op onze onderzoek-vakbroeders en doen wij het anders. Wij kijken niet naar oppervlakkige meningen en beleving, maar naar wat de gewone gemiddelde Nederlander ècht wil, als je hem de ruimte geeft om ècht zichzelf te zijn, open, zonder kaders.
METHODE
Wij hebben naast de onderzoeksprojecten voor opdrachtgevers (zoals DELA, Ministerie LVVN, Consumentenbond, Kruidvat) ons eigen Onderstroompanel. Zes keer per jaar (en als het moet vaker) steken we de thermometer in de Nederlandse samenleving. En, met excuus voor de plastische omschrijving, wij steken hem dieper en laten hem langer zitten.
Dit doen we als Onderstroombureau al sinds 2020 (eerste lockdown) en als onderzoekers al veel langer.
Iedere twee maanden bespreken we een groot relevant thema of markt.
Dat doen we middels kwalitatief onderzoek, diepgaande gesprekken in de vorm van vier tot zes groepsdiscussies.
In de loop van de jaren hebben we zo al met duizenden respondenten gesproken over de grote thema's in de Nederlandse samenleving.
Op die manier bouwen we met ieder monitoronderzoek cumulatief kennis op over de Onderstromen in Nederland.
Onze resultaten koppelen we aan belangrijke kwantitatieve parameters. Denk aan CBS, Sociaal Cultureel Planbureau, Edelman Trust Barometer.
Abonnees van de Onderstroommonitor krijgen het volgende:
Iedere twee maanden sturen we een slide deck met actuele Onderstroomresultaten.
Deze resultaten bouwen steeds voort op eerdere resultaten. In die zin houden we niet alleen een vinger aan de pols, maar verrijken we de inzichten in Onderstromen keer op keer.
Ieder jaar komen we de resultaten van de Onderstroommonitor presenteren bij onze abonnees, waarbij we in samenspraak inzoomen op voor de opdrachtgever interessante thema's.
Iedere twee maanden kan een vraag van de abonnees meelopen in de Onderstroommonitor.
Het Onderstroombureau heeft een Hotline voor actuele vragen die op basis van fair use gebruikt kan worden door de abonnees.
Iedere twee maanden zijn er 4 tot 6 plekken beschikbaar om online mee te luisteren en te kijken bij de groepsdiscussies.
Additioneel kan gekozen worden voor:
Een workshop Onderstromen: alle ins en outs over hoe onderstromen werken (theorie,onderzoeksmethode, interpretatie).
Een extra tussentijdse presentatie naar behoefte van de abonnee.
KOSTEN
De kosten voor de Onderstroommonitor bedragen € 4.000,- per keer (per twee maanden), € 24.000,- per jaar. Uitgangspunt is dat de Onderstroommonitor minimaal één jaar wordt afgenomen, zodat je optimaal gebruik kunt maken van de cumulatieve kennis. Er is echter een opt out na twee keer, mocht het totaal niet zijn wat je verwacht had. Bij vooruitbetaling van één jaar geldt een korting van 10%.
Kosten voor een additionele workshop Onderstromen is € 3.500,-. Voor een extra tussentijdse presentatie € 4.000,-. Alle genoemde bedragen zijn excl. BTW.
AAN DE SLAG
Denk je dat de Onderstroommonitor van waarde kan zijn voor jouw organisatie, neem dan contact met ons op. In een vrijblijvend intake-gesprek vertellen we je graag meer over relevante Onderstromen in jouw markt en bekijken we hoe de Onderstroommonitor jouw organisatie kan helpen om beter naar buiten te kijken.
Mechteld Janssen
mechteld@onderstroombureau.nl
+31 6 21 85 45 33
Linkedin
Maarten Savelberg
maarten@onderstroombureau.nl
+31 6 54 69 60 38
LinkedIn