‘ALS JE ME ECHT ZOU KENNEN’
2024
Niels Willems
"Als je me echt zou kennen dan zou je weten dat..."
Vijfenwintig jaar geleden. Toen was het hartstikke in. Dat je niet meer op markonderzoek vertrouwde, maar zelf op consumentensafari ging. Vraag je aan mensen die dat toen gedaan hebben, dan krijg je steevast enthousiaste verhalen van die keer dat ze met mensen mee boodschappen hadden gedaan en meegegeten hadden, hoe de schellen van de ogen waren gevallen en wat ze daarmee gedaan hebben.
Rapporten en powerpoint presentaties kunnen totaal niet op tegen de impact van de eigen ervaring.
Maar toch is het als een trend weer overgewaaid en zo goed als verdwenen. Omdat de belofte van het automatisch online monitoren van consumenten, het toentertijd gewonnen heeft van het eigenhanig tot weten komen.
De hoogste tijd dus om weer af te dalen en zelf op verkenning te gaan. Op zoek naar de ware mens. Niet als 'safari', maar in de echte ontmoeting.*
Op het moment dat je in die ontmoeting ook jezelf (als mens, professional en leider) tegenkomt, zet de ervaring aan tot onvervreemdbare zin om het ànders te gaan doen.