SCHAMEN VOOR BLACK FRIDAY
2023
Maarten Savelberg
"Moet ik me nu ook al voor BLACK FRIDAY SCHAMEN?" Soms zegt één quote uit ons panel bijna alles. De desbetreffende respondent vindt een DUURZAMERE WERELD echt belangrijk. Ze probeert er ook wat aan te doen (probeert nieuwe dingen uit, verandert gewoontes). En deep down verlangt ze, zoals bijna heel NL, naar een EENVOUDIGER LEVEN. "Weg met Black Friday" zou je dan ook uit haar mond verwachten. Maar er gebeurt iets anders. I.p.v. het LEIDERSCHAP waar ze naar verlangt (de samenleving anders organiseren), hoort en leest ze opeens overal een normatieve boodschap: Black Friday is verwerpelijk. "Ik ben dus VERWERPELIJK als ik toegeef aan het verslavende hoogtepunt van consumentisme door de al even verwerpelijke bedrijven met hun stiekem toch wel leuke en soms echt goedkope aanbiedingen." En zo vermengt een gevoel van SCHULD zich met haar waarde (duurzamere wereld) en gedrag (nieuwe dingen uitproberen, gewoontes veranderen). Gevolg: "f*ck it, ik ga morgen gewoon die TV halen". N = 1. N = heel NL.