HET IDEALE ONDERWIJS

2025
Maarten Savelberg

Wat denk je. Als we gewone gemiddelde Nederlanders vragen om het onderwijs in Nederland helemaal opnieuw uit te vinden. Blanco canvas. Denk je dan dat ze een onderwijssysteem verzinnen waarin de toekomst van hun kinderen vooral door toetsen en cijfers wordt bepaald? Een systeem met een chronisch tekort aan leraren, omdat de werkdruk te hoog en het werk te onaantrekkelijk is? Een systeem waarin de prestatiedruk voor leerlingen alleen maar toeneemt, terwijl stress en mentale problematiek onder jongeren de afgelopen tien jaar verdubbeld is? Een onderwijssysteem waarin leerprestaties als lezen en rekenen structureel aan het afnemen zijn? En waarin kansongelijkheid (wijk, afkomst) alsmaar doorgroeit?

Uh nee. Ze bedenken iets anders, iets beter.* Waarschijnlijk een onderwijssysteem dat veel meer aansluit op de uitdagingen en problemen van onze samenleving, waarin theorie en praktijk, maar ook hoofd en lijf veel meer in balans zijn. Waarin leerlingen worden beoordeeld op talent en inzet, door leraren die gezien worden voor hun talent en inzet. En waarschijnlijk een systeem waarin 56 miljard (duizend miljoen) per jaar vooral wordt besteed aan het gezond en weerbaarder maken van jongeren. In ieder geval bedenken ze een systeem dat het onderwijs wel eens zou kunnen disrupten. Want èchte disruptie komt uit de Onderstroom.

Vorige
Vorige

BURGERPANEL

Volgende
Volgende

DE IDEALE WONINGMARKT