DE IDEALE SUPERMARKT
2025
Maarten Savelberg
Wat denk je. Als we gewone gemiddelde Nederlanders vragen de supermarktbranche helemaal opnieuw uit te vinden. Blanco canvas. Denk je dat ze dan een supermarkt verzinnen waar 80% van de verkochte producten ongezond is? En 75% niet duurzaam? Dat ze een supermarkt verzinnen waarin 70% van de verkochte producten ultra processed zijn? En 60 tot 70% van de producten toegevoegde suikers of zoetstoffen bevatten? Waar ongezonde producten vaak goedkoper zijn dan de gezonde alternatieven? Denk je dat ze een supermarktbranche bedenken die jaarlijks waarschijnlijk meer dan duizend miljoen euro (inschatting want betrouwbare cijfers ontbreken) winst maakt? Waarvan meer dan de helft naar het buitenland vloeit? En waar prijzen in vijf jaar tijd 20% kunnen stijgen?
Uh, nee. Ze bedenken iets anders. Iets beters.* Waarschijnlijk een supermarkt die ons ècht helpt om gezonder en duurzamer te eten. Een supermarkt waar het aanbod er heel anders uit ziet. Zonder onweerstaanbare, ongezonde verleidingen. Misschien bedenken ze wel een mooi combi-concept met de zorg, dat door het preventie-effect hele mooie winsten kan maken, die ze dan weer herinvesteren in de samenleving. In ieder geval bedenken ze een supermarktconcept die deze retailmarkt wel eens zou kunnen disrupten. Want èchte disruptie komt uit de Onderstroom.