GEEN CONSUMENT VRAAGT OM NIET-DUURZAAM.
2024
Niels Willems
Verandering gaat niet van consumenten komen, zegt Gustaaf Haan. Keurmerken staan verduurzaming in de weg.
In de foodlog-podcast olv dick veerman zegt hij dat als men het vroeger had aangepakt zoals wij nu, dat we dan nog steeds kinderarbeid in Nederland hadden gehad…
Overheid en bedrijven moeten leiderschap laten zien.
Marc Jansen van het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) sputtert daarop tegen in de podcast. Maar waarom eigenlijk?
Gustaaf Haan van de NGO Questionmark staat immers niet bepaald alleen in z’n opvatting. Gewone Nederlanders zeggen massaal dat niet zij aan zet zijn maar de overheid en het bedrijfsleven.
Bedrijven zouden zich misschien beter moeten realiseren dat een grotere uitdaging dan het moeten verduurzamen, het institutioneel wantrouwen van mensen is, tegen ook het grote bedrijfsleven.
Hoe langer die onderstroom onbegrepen blijft, hoe meer ongecontroleerd die de kop zal kunnen gaan opsteken.
Of positief geformuleerd: de bedrijven die wel actief doorpakken op de zorgen* van mensen om hun leven en welzijn en dat van de wereld, zouden wel eens de nieuwe winnaars kunnen worden.