WAT MENSEN ZEGGEN ALS ZE HET MEEST ‘ZICHZELF ZIJN’.
2024
Niels Willems
Een vragenlijst geeft andere uitkomsten als je inwoners niet enquêteert in een winkelstraat maar bij de ingang van een ziekenhuis. Logisch. Maar wat is beter?
Vraag je medewerkers om hun mening op hun werkplek, dan krijg je andere antwoorden dan wanneer ze thuis je vragen beantwoorden.
Vraag je klanten om hun mening als ze moe zijn en honger hebben, dan krijg je andere resultaten dan als je ze na de lunch bevraagt.
Vraag je jezelf af of je een zak M&M’s in één ruk wilt opeten als je voor de tv op de bank er net een paar gegeten hebt, dan krijg je een ander antwoord dan wanneer je jezelf de ochtend erna de vraag stelt.
Logisch, maar wat is nou het beste om te doen? Dat hangt af van hoe waarachtig je het antwoord hebben wilt.
💡 Als je wilt weten wat mensen ècht willen, dan moet je ze bevragen wanneer ze het meest echt zíjn.
Wanneer zeggen mensen “nu ben ik echt mijzelf”? Als ze sociaal veilig zijn; zich gezien en gehoord voelen, geaccepteerd in hun eigenaardigheid, open over zichzelf en open voor de ander. Dan delen ze wat ze echt willen en vinden.
Niet in een vragenlijst natuurlijk, maar in goede gesprekken, zoals mensen dat graag doen in de ontmoeting van mens tot mens.
💡 Maar nu komt het: hoe ontvang je nieuwe informatie ècht, lees je dat uit een rapport, hoor je dat uit een presentatie of als je zelf met je doelgroep mee afdaalt naar de beleving van echt-zijn?*